تبلیغات
بهینه سازی سئو رایگان سایت - گوگل آنالیز (google Analytics)چیست
 
درباره وبلاگ




مدیر وبلاگ : س قربانی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
بهینه سازی سئو رایگان سایت
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 1 مهر 1394 :: نویسنده : س قربانی

 گوگل آنالیز (google Analytics)چیست ؟ یکی ابزارهای قدرتمند و رایگان شرکت گوگل که برای آنالیز آمار سایت است و گزارشهایی از ترافیک سایت شما می دهد است گوگل سهام شرکت معروف Urchin واقع در کالیفورنیا را در سال 2005 خریداری کرد و سرویس گوگل آنالیز را منتشر کرد  یکی از موارد قابل توجه در بازدید سایت شما کلمات کلیدی می باشد که می تواند کاربران را در تمام جهان به هم مرتبط سازد و شما می توانید با استفاده از این ابزار رایگان ورودی های موتورهای جستجو  , کشورهایی که از سایت شما بازدید شده را به صورت نموداری و تعداد آی پی مشاهده کنید و می توانید اطلاعات مربوط به آمار و نحوه بازدید از سایت را به صورت XML ,CSV ذخیره نمایید.

برای شروع شما نیاز به یک حساب جی میل دارید که می توانید از لینک زیر برای ایجاد حساب استفاده کنیدبعد از ایجاد اکانت وارد صفحه گوگل آنالیز شوید و Sign in را انتخاب کنید سپس مشخصات اکانت جی میل خود را برای ورود به سرویس گوگل آنالیز وارد کنید و در صفحه نمایش داده شده شما باید 3 مرحله را پشت سر بگذارید تا اکانت گوگل آنالیز شما فعال شود

نکته : برای استفاده از سرویس گوگل آنالیز باید از آی پی خارج از ایران استفاده کنید.

 

Sign up را انتخاب کنید و در صفحه نمایش داده شده مشخصات سایت خود را وارد نمایید وبرروی Get Tracking ID کلیک کنید و سپس قوانین استفاده از سرویس گوگل آنالیز را مطالعه و برروی I Accept کلیک کنید

بعد از تایید قوانین مرحله قرار دادن کد پیگیری جهت تایید نهایی و استفاده از سرویس است که با قرار دادن کد ایجاد شده در قالب سایت خود سرویس گوگل آنالیز سایت شما فعال می شود.

تایید کد پیگیری و استفاده از سرویس گوگل آنالیز

توضیحاتی در مورد پنل گوگل آنالیز :

 : Audience اطلاعاتی در مورد بازدیدکنندگان مانند: تعداد افراد آنلاین, منطقه و کشور, نوع مرورگر و موبایل را به شما می دهد

: Advertising اگر از تبلغات کلیکی گوگل استفاده می کنید این بخش تعداد کلیک ها و نوع کلمات جستجو شده را به شما نمایش می دهد

3. Traffic Sources با استفاده از این بخش می توانید سایتها و کلماتی که به شما بازدید میدهد را مشاهده کنید

: Contentاطلاعاتی درباره بازدید مطالب سایت و سرعت لود صفحات را به شما می دهد

 : Conversionsبخش آخر که مربوط به تبدیلات آمار می باشد که برای استفاده باید این بخش را فعال نمایید

 

Google webmaster tools:

گوگل وبمستر چیست ؟ یکی از ابزارهای بدون هزینه که امکان سرویس دهی به مدیران وبسایت ها را داراست و اجازه می هد تا مدیران وب سایت ها به بررسی نمایه و بهینه سازی وبسایت و یا وبلاگ خود بپردازند.

برخی از امکانات موجود در گوگل وبمستر :

اضافه کردن و بررسی نقشه سایت

بررسی و تعیین نوع خزنده در سایت و نمایش آمار در مورد دسترسی به یک مطلب

تولید و بررسی فایل robots.txt این نوع فایل برخی صفحات سایت را مسدود می کند تا موتورهای جستجو دسترسی و  ایندکس کردن صفحه را نداشته باشند و تاثیر زیادی در سئو سایت دارد

لیست صفحات داخلی و خارجی که به وب سایت لینک شده

لیست از لینک های شکسته سایت

نمایش تعداد کلیک هایی که با استفاده از موتورهای جستجو به سایت شما لینک داده شده

ارسال برخی پیام های هشدار دهنده مانند ویروسی بودن وبسایت ,فروش بک لینک و… به گوگل وبمستر

تنظیم دامنه مورد نظر (مثلا example.com را ترجیح می دهند از www.example.com و یا بالعکس استفاده کنند ) که تعیین کننده نمایش  URL سایت در موتورهای جستجو است .

بررسی ویژگی و مزایا:

قبل از هر کاری باید سایت را در این سرویس ثبت کنید و سپس آن را تایید هویت کنید. این مراحل را در آخر این مقاله خواهید خواند. پس از وارد شدن به حساب خود موارد زیر را مشاهده خواهید کرد.

بخش:  Dashboard

در این صفحه که صفحه آغازین سایتی که ثبت کرده اید است، اطلاعات مختصری از آخرین وضعیت سایت نمایش داده می شود. اینها شامل اطلاعاتی در مورد وضعیت sitemap ها، وضعیت بازبینی سایت توسط موتور گوگل و وضعیت کلمات کلیدی جستجو شده برای ورود به سایتتان است.

در منوی سمت چپ لیستی منویی می بینید که از طریق آن را سایر قسمت های این سرویس می توانید دست پیدا کنید.

مدیریت Sitemap :

Sitemap یا به فارسی نقشه سایت، به صورت تعدادی استاندارد عرضه شده که اکثر آنها را گوگل در این سرویس پشتیبانی می کنه. همچنین گوگل این امکان رو میده که نقشه سایت رو به صورت Feed یا “خوراک” ثبت کنید.

با ثبت نقشه سایت گوگل می تونه خیلی راهت تر و سریع تر به مرور سایت شما بپردازد و آدرسهایی که ممکن است لینکی به آنها داده نشده باشه رو پیدا کنه. همچنین تغییرات صفحه خیلی سریعتر شناسایی خواهند شد. استفاده از این سرویس خیلی موثر است و حتما حداقل یک نقشه سایت به ثبت برسانید.

پس از ثبت نقشه سایت می توانید آخرین وضعیت آن را بررسی و تعداد لینکهای اضافه شده به موتور جستجوی گوگل را مشاهده کنید.


مدیریت دسترسی به قسمتهای سایت (Crawler access):

قبل از پیدایش سرویس هایی مانند Webmaster Tools صاحبان سایت برای جلوگیری از دسترسی و اندیس شدن برخی صفحات مجبور به استفاده از فایلی به نام robots.txt بودند. این فایل فرمت خاصی دارد که این امکان را می دهد که به صفحات خاص دسترسی داد و یا دسترسی را ممنون اعلام کرد.

تمام موتور جستجو های کنونی از این فایل پشتیبانی می کنند ولی گوگل در این سرویس و در این بخش این اجازه را می دهد که کنترل بیشتری بر روی دسترسی ها داشته باشید. امکان حدف آدرسها یکی از این موارد است.

همچنین در این بخش می توان به تولید فایل robots.txt پرداخت و آن را در موتور های جستجوی مختلف گوگل مورد آزمایش قرار داد.

مدیریت Site Links:

در صورتی که خوش شانس باشید و سایت شما دارای بازدید زیاد و همچنین PageRank بالایی باشد در این صورت ممکن است که گوگل لینک سایت شما را به صورت دیگری نشان بدهد. مانند زیر:

Site links

در این قسمت می توانید لینکهایی که در Site links داده شده را ویرایش کنید.

تنظیمات کلی سایت (Settings)

این تنظیمات در داخل بخش Site configuration با نام Settings قرار دارند. کارهای می توانید انجام بدهید به شرح زیر است.

Site Settings

اولین مورد انتخاب کشور هدف است. با این انتخاب سایت شما فقط در جستجو هایی که از آن کشور انجام می شود قرار خواهد گرفت. متاسفانه ایران در این لیست قرار ندارد.

همچنین می توانید به گوگل بگویید که آدرس سایت شما را با www نمایش بدهد یا نه و یا اینکه با توجه به لینک ها این کار را انجام دهد. این گزینه با نام Preferred domain مشخص شده است.

و سرانجام تنظیم تعداد دفعات مراجعه موتور کاوشگر گوگل به سایت در قسمت Crawl rate قابل تنظیم است. ممکن است که به علت بزرگ بودن سایت و مشکلات سرور نتوان پاسخ گوی درخواستهای اضافی بود که در این صورت این مقدار باید کم شود. در صورتی هم که از عدم شناسایی به موقع تغییرات سایت ناراضی هستید مقدار آن را افزایش دهید.

توجه کنید که این گزینه بر ترافیک سایت و همچنین به روز بودن لینکها تاثیر زیادی دارد و در تغییر این مقادیر دقت کند.

بهترین کلمات کلید – Top search queries
در این قسمت کلمات کلیدی که در موتور جستجو بیشترین مراجعه را به سایت شما کرده است نمایش داده می شود. همچنین موقعیت شما در نتایج جستجو با استفاده از کلمات کلیدی که در سایت استفاده کرده اید نمایش داده می شود.

این لیست خیلی مهم است و با استفاده از آن می توان فهمید که کاربران به چه چیزهایی علاقه دارند. همچنین چه کلمات کلیدی شانس بیشتری برای کلیک دارند. با استفاده از این کلمات می توانید سایت خود را بهینه تر کنید.

Top search queries

لینک ها به سایت  Links to your site

در این صفحاتی که لینکهایی از سایت های دیگر به آن داده شده است لیست می شوند. همچنین می توان متن لینکی که برای لینک دادن استفاده شده است را مشاهده کرد.

با استفاده از این ویژگی مشخص می شود که کدام صفحات بیشتر مورد پسند مخاطبین قرار گرفته که به آن لینک داده اند و از چه واژگانی برای لینک دادن استفاده کرده اند. امکان مشاهده سایت های لینک داده نیز وجود دارد.

کلمات کلیدی – Keywords

در این صفحه لیست پر کاربردترین کلمات کلیدی قرار دارد. برای درک ساختار مطالب صفحات شما برای تنظیم مقادیر Keywordمناسب است.

برای فارسی این مشکل وجود دارد که حروف اضافه مانند “در” در بالاترین مکان قرار می گیرند.

لینک های داخلی – Internal Links

لیست صفحاتی که در داخل سایت به یکدیگر لینک داده اند در این صفحه نمایش داده می شود. تعداد لینکهایی که به یک صفحه خاص داده شده مشخص است و امکان مشاهده صفحات لینک داده شده وجود دارد.

از این سرویس می توان برای شناسایی لینک هایی که صفحات به یکدیگر می دهند استفاده کرد.

مشترکین خوراک – Subscriber stats

در صورتی که سایت شما Feed یا خوراک ارائه میده در این صفحه می تونید وضعیت مشتریک خود را در سرویس Google Readerمشاهده کنید. در صورتی که این feed ها را قبلا در قسمت sitemap ثبت نکرده باشید می توانید آنها را مستقیما از اینجا به لیستSitemap ها اضافه کنید.

خطاهای موتور کاوشکر – Crawl errors

موتور کاوشگر گوگل رباتی است که با حرکت در میان سایتها و لینکها آنها را با فرمول خاصی امتیاز بندی کرده و به فهرست نتایج جستجو اضافه می کنددر این صفحه جزئیات خطاهایی که در هنگام کاوش درون سایت شما پیش آمده نمایش داده می شود.

این خطاها در سه گروه عمده Web و Mobile-Chtml و Mobile-Xhtml تقسیم بندی شده که نشان دهنده وجود سه موتور کاوشگر متفاوت برای این نوع صفحات است.

به غیر از Web بقیه موارد زمانی نشان داده می شود که سایت سرویس هایی برای موبایل ارائه کند.

بخش های فرعی شامل جزئیات خطاها هستند که درتصویر مشاهده می کنید:

Crawl Errors

همیشه این موارد را دنبال کنید کنید چراکه اگر مشکلی در کاوش صفحه ای پیش بیاید بدان معنی است که ممکن آن صفحه در نتایج جستجو نشان داده نشود و یا اینکه تغییرات در نتایج اعمال نشود.

در این لیست تنها موردی که ممکن شما را به اشتباه بیاندازد و باید به آن توجه کنید قسمت “Restricted by robots.txt” است. صفحات لیست شده در این قسمت دارای اشکال نیستند و فقط توسط robots.txt که قبلا گفته شد، از لیست نتایج حذف شده اند و در نتیجه موتور کاوشکر آنها را کاوش نکرده است. این لیست کمک خواهد کرد که بدانید دقیقا کدام صفحات از نتایج جستجو حذف شده اند.

گزارش موتور کاوشگر – Crawl stats
این گزارش عملکرد موتور کاوشگر بر روی سایت است که شامل میانگین مدت زمان صرف شده برای دریافت صفحات و تعداد روزانه صفحات بازدید شده و همچنین حجم باند مصرفی است.

این گزارش بسیار جالی است که از آن می توانید برای تغییر عمکرد موتور کاوشگر که شرح آن در بخش Settings داده شد استفاده کنید. توجه کنید که این آمار به صورت 15 روز یکبار به روز می شود. به مقادیر آن دقت کنید و در صورتی که تغییر ناگهانی در آن دیدید، ممکن است مشکلی در سایت یا سرور میزبان سایت شما پیش آمده باشد.

Crawl Stats

همچنین در زیر این آمار خلاصه وضعیت سایت از نظر Page Rank نمایش داده شده است. یعنی در حالت کلی سایت بیشتر در بالای نتایج نمایش داده می شود یا نه.

در ادامه صفحه ای که در هر ماه دارای بیشترین Page Rank بوده نیز نمایش داده می شود.

پیشنهادات بهینه سازی – HTML suggestions

به نظر من این بخش یکی از جالب تری قسمت های این سرویس گوگل است. در این قسمت لیست صفحاتی که دارای مشکلات جزئی هستند که مانع از ارتقاء رتبه آنها در نتایج جستجو می شوند وجود دارد.

برای نمونه در صورتی که دو صفحه از یک عنوان استفاده کنند، این مورد در قسمت Duplicate title tags با عنوان وجود یک مشکل نمایش داده خواهد و با ورود به جزئیات امکان مشاهده صفحاتی که دارای اشکال هستند نمایش داده خواهد شد.

سعی کنید همیشه این صفحه را بررسی کنید و اشکالات گرفته شده را برطرف کنید. مطمئن باشید نتایج خوبی خواهد داشت. معمولا کمی طول می کشد که تغییراتی که به سایت داده اید در این سرویس منعکس شود ولی به هر حال بسیار با ارزش خواهد بود.

·         نحوه ثبت سایت در این سرویس

پس از اینکه وارد صفحه Webmaster Tools شدید بر روی گزینه Add site کلیک کرده و آدرس سایت رو وارد کنید. پس از آن آدرس سایت نمایش داده خواهد شد که نیاز به تایید دارد. برای تایید سایت بر روی گزینه Verify this site کلیک کنید:

افزودن سایت به Webmaster Tools

تایید هویت سایت را به دو صورت می توانید انجام دهید. اول اینکه یک تکه کد Html را به صفحه اصلی سایت اضافه کنید و راه دوم اینکه یک فایل با نام مشخص در مسیر اصلی سایت قرار دهید.

در صورتی که به ساختار صفحات html آشنایی ندارید بهتر است که از روش دوم و قرار دادم فایل در مسیر اصلی سایت استفاده کنید. این فایل یک فایل خالی خواهد بود که نام آن را با انتخاب گزینه HTML file در قسمت Verification method به شما نمایش خواهد داد. این نام معمولا فرمتی مانند googlee30bf8a27611ecb4.html دارد.

 

تایید سایت

پس از تایید سایت امکانات این سرویس فعال خواهند شد.

نکته ای برای وبلاگها: سرویس های وبلاگ در صورتی می توانند از این سرویس گوگل استفاده کنند که اجازه ویرایش صفحه Htmlوبلاگ را داشته باشند. به این علت که برای تایید سایت نیاز به افزودن کدی به صفحه است. خوشبختانه بیشتر سرویس ها شاملblogfa، mihanblog ، BlogSpot و غیره این امکان را می دهند.

در صورتی هم که وبلاگ بر روی هاست خودتان قرار دارد که بسیار راحت تر بوده و فقط فایل تایید هویت را باید در سایت قرار دهید.





نوع مطلب :
برچسب ها : گوگل انالیز، Webmaster Tools، وبمستر تولز، google analytic،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 17 مرداد 1396 10:27 ق.ظ
Hello, yes this piece of writing is in fact nice and I have learned lot of
things from it about blogging. thanks.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر